הון חוזר – כולם אומרים את זה, הבנקים מדברים על זה, קרנות להלוואות, רואה החשבון, יועצים, אבל מה זה בעצם?

אתם לא לבד. אני למדתי לתואר ראשון בכלכלה, עברתי מבחנים בהצלחה, הצבתי את נתון ההון החוזר בדיוק במקום בנוסחא, ובכל זאת לא נעים להודות, אבל, בכנות, לא ממש הבנתי מה המשמעות באמת של הון חוזר… 😉

 

אז קודם נתחיל בדוגמא הכי פשוטה – במידה ונניח שאנחנו עומדים לפתוח עסק, ויש לנו עובדים, רכישות מספקים והזמנה – כל אלו כבר ביום הראשון (!) – אז, ראשית, נצטרך לשלם לעובדים שלנו עבור עבודתם כבר לאחר חודש, לאחר מכן, נצטרך לשלם לספקים (במקרים רבים תנאי התשלום של הספקים שלנו, בעיקר בעבור שירותים, חו”ג וציוד, הנם נמוכים יותר מאלו שאנו מקבלים מהלקוחות שלנו) בסוף החודש השני, ואילו בסוף החודש השלישי, נקבל תקבול בגין המכירה שלנו.

אלמנט תזרימי30 יום60 יום90 יום
עובדיםX
ספקיםX
לקוחות

 

ובמספרים (באלפי ש”ח, להלן “אש”ח”) –

אלמנט תזרימי30 יום60 יום90 יום
עובדים-30
ספקים-60
לקוחות120
הון חוזר-30-9010

 

כלומר, בסוף החודש הראשון לפעילות שלנו היינו צריכים להביא 30 אש”ח לבנק, או, לחילופין, לקבל 30 אש”ח מהבנק במידה ויש לנו אשראי, בסוף החודש השני, כבר היינו צריכים לממן 90 אש”ח ואילו בסוף החודש השלישי, כבר קיבלנו תקבול בגין המכירה וכן הרווח שלנו בא לידי ביטוי והביא אותנו ליתרה חיובית בבנק של 10 אש”ח.

 

במציאות, כמו תמיד, זה קצת יותר מורכב, כי לא תמיד משלמים לנו בזמן ואנו נאלצים לבצע גבייה, כי הבנק לא תמיד מוכן לתת אשראי, כי השתמשנו בויזה יותר ממה שהתכוונו לשלם ופרסנו תשלומים בחודשים קודמים, כי יש גורמים בלתי צפויים ועוד..

 

לכן, תמיד כדאי להיות עם היד על הדופק ולדעת לפחות להעריך מה עומד לפנינו, אך ישנן נקודות קריטיות בהן חשוב בעיקר לתכנן הון חוזר –

  • בעת פתיחת עסק –  כאשר פותחים עסק, ישנן עלויות רבות שיש לקחת בחשבון היות ולרוב הן מתרחשות לפני שמתבצעות מכירות, לכן, אלו הוצאות שעלינו לתכנן אותן מאחר ועד שנקבל תשלום בגין המכירות הראשונות שיבוצעו, בינתיים נצטרך קודם לשלם לגורמים אחרים שסיפקו לנו שירותים עבור פתיחת העסק.
  • בעת מעבר – בדומה לפתיחת עסק, כאשר עוברים ישנן הוצאות הכרוכות במעבר וכן הכרוכות בשינוי, למשל, בגין רישיון לעסק במקום חדש, שינוי כתובות, התאמות למבנה חדש, הובלה לצרכי העברת ציוד, פילוס מכונות וכדומה. אלו הוצאות שברוב המקרים התשלום עבורם הנו תשלום בטווח הקצר, ואילו, בגין המעבר, לעיתים יש עיכוב במכירות, או, לחילופין, אנו מחזיקים מלאי גבוה יותר, ולכך יש עלות של מימון הון חוזר.
  • גדילה / התרחבות – פעמים רבות אנו מנסים לתת מענה לביקוש הגובר על ההיצע, או מענה לצרכים נוספים / משלימים של הלקוחות ומרחיבים את העסק. התרחבות או גדילה גם היא צורכת הון חוזר היות ולוקח זמן לבצע התאמות וגידול במכירות באופן סימולטני לגידול בהוצאה.
  • ביצוע השקעות – תוכנית השקעות הנה חשובה כחלק מהתוכנית העסקית שלנו. נניח שבדקנו האם ההשקעה משתלמת והגענו למסקנה שאנו מעריכים שהמכירות / התמורה שההשקעה תביא יחזירו את ההשקעה בתקופת החזר שאנו מוכנים אליה, עכשיו עלינו להיערך להון החוזר בגינה, כפונקציה של התזרים בגין הרכישה. כלומר, לעיתים ההשקעות טומנות בחובן השקעות חודשים רבים ואף שנה לפני שמתחילות המכירות בגינן, ולכן עלינו לתכנן זאת מראש, בין אם הרכישות מבוצעות במזומן או באשראי בנקאי / חוץ בנקאי (הלוואה, אובליגו וכו’).

 

אז, מה עושים?

קודם כל, מודעים לזה שצריך לקחת בחשבון השפעה של הון חוזר במקרים הללו ולנסות לפעול:

  1. לעדכן את הבנק בתוכנית, להציג תזרים מעודכן ולנסות להשיג אשראי במידת הצורך. חשוב לציין, כי לא חייבים לקבל אשראי בהכרח מהבנק. ישנן גורמים נוספים, תלוי בסוג ואופי הפעילות.
  2. לפעול להקטנת תנאי התשלום ללקוחות.
  3. לפעול להגדלת תנאי התשלום לספקים.
  4. במידה ויש מלאי – לבדוק היטב את גיל המלאי שלנו וכן את רמת התזוזה של פרטי המלאי.
  5. לבחון אפשרות להתייעלות בהוצאות או במכירות.

 

למידע נוסף, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר ולשמוע על דרכים נוספות המתאימות לעסק שלכם.